ACI Europe | +7,2% η επιβατική κίνηση στην Ευρώπη το 2024- υψηλές επιδόσεις για Ελλάδα και Αθήνα το 2023
2,3 δισεκατομμύρια επιβάτες υποδέχθηκαν τα αεροδρόμια της Ευρώπης το 2023, 19% περισσότερους από το 2022, αλλά 5,3% λιγότερους από το 2019.
Σύμφωνα με το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων Ευρώπης (ACI Europe), πολλά αεροδρόμια πέτυχαν απόλυτα ρεκόρ επιβατικής κίνησης, η μεγάλη πλειονότητα, ωστόσο, εξακολουθεί να υστερεί σε σχέση με τον όγκο επιβατών πριν από την πανδημία.
Τα TOP 5 ευρωπαϊκά αεροδρόμια το 2023 ήταν:
1. Λονδίνο-Χίθροου,
2. Κωνσταντινούπολη,
3. Παρίσι-CDG,
4. Άμστερνταμ-Σίπχολ,
5. Μαδρίτη
Εντός της ΕΕ, έναντι του 2019, πέρυσι τα αεροδρόμια της Ελλάδας είχαν τη δεύτερη καλύτερη επίδοση (+12,1%), οριακά χαμηλότερη από τα αεροδρόμια της Πορτογαλίας (+12,2%). Ακολούθησαν τα αεροδρόμια της Ισλανδίας (+6,9%), της Μάλτας (+6,7%) και της Πολωνίας (+4,5%) είχαν καλύτερες επιδόσεις – ενώ εκείνα της Φινλανδίας (- Το 29,6%), η Σλοβενία (-26,2%), η Γερμανία (-22,4%) και η Σουηδία (-21%) παρέμειναν πολύ πίσω από την πλήρη ανάκαμψη.
Το αεροδρόμιο της Αθήνας, εξάλλου, που συγκαταλέγεται στην Ομάδα 1 με τα αεροδρόμια που υποδέχτηκαν περισσότερους από 25 εκατομμύρια επιβάτες το 2023, είχε και αυτό τη δεύτερη καλύτερη επίδοση, έναντι του 2019, στην Ευρώπη με αύξηση επιβατικής κίνησης 10,1%, έναντι της Κωνσταντινούπολης, που είχε αύξηση 11%.
Μεταξύ των μεγαλύτερων αγορών της ΕΕ, τα αεροδρόμια της Ισπανίας και της Ιταλίας ήταν τα μόνα που ανέκαμψαν πλήρως. Μικρότερη μείωση είχαν εκείνα της Γαλλίας (-5,4%), του Ηνωμένου Βασιλείου (-6,4%) – και τα αεροδρόμια στη Γερμανία με μεγάλη διαφορά.
Στην υπόλοιπη Ευρώπη, τα αεροδρόμια στις αναδυόμενες αγορές του Ουζμπεκιστάν (+110%), της Αρμενίας (+66%) και του Καζακστάν (+51%) σημείωσαν μεγάλη αύξηση εν μέρει λόγω των εκτροπών κυκλοφορίας προς/από τη Ρωσία. Σημαντική αύξηση είχαν και τα αεροδρόμια στην Αλβανία (+117%) και το Κοσσυφοπέδιο (+44%), που υποστηρίζουν τις αεροπορικές εταιρείες εξαιρετικά χαμηλού κόστους που αναπτύσσουν γρήγορα τη χωρητικότητά τους. Τα αεροδρόμια στη μεγάλη αγορά της Τουρκίας ξεπέρασαν κατά 2,5% τα προ πανδημίας επίπεδά τους.
Ο Olivier Jankovec, Γενικός Διευθυντής του ACI EUROPE δήλωσε ότι η γενική επίδοση στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια είναι εντυπωσιακή εάν λάβουμε υπόψη τις επικρατούσες πληθωριστικές πιέσεις και τις αυξημένες τιμές στα αεροπορικά εισιτήρια καθώς και τις αυξημένες γεωπολιτικές εντάσεις.
“Αυτό είναι απόδειξη της προτεραιότητας που δίνουν οι άνθρωποι στα ταξίδια έναντι άλλων μορφών δαπανών. Δείχνει επίσης την αξία και τη σημασία της αεροπορικής συνδεσιμότητας».
Ως προς τις προοπτικές για το 2024, όπως είπε, είναι πιθανό να δούμε αυτά τα κενά απόδοσης μεταξύ των αεροδρομίων να μειώνονται – αλλά όχι να κλείνουν, προσθέτοντας: “Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι γεωπολιτικές εντάσεις αποτελούν μέρος της νέας μας πραγματικότητας, όπως και οι διαρθρωτικές αλλαγές στην αεροπορική αγορά. Τα μεγάλα ερωτηματικά θα αφορούν τις πιέσεις της προσφοράς και την ανθεκτικότητα της ζήτησης αναψυχής – με την τελευταία να είναι απίθανο να συνεχίσει να αψηφά τη μακροοικονομία, αλλά να συνδέεται όλο και περισσότερο με αυτήν. Πρέπει επίσης να παρακολουθούμε στενά τα επιχειρησιακά ζητήματα, ιδίως τον έλεγχο των συνόρων με την προγραμματισμένη έναρξη του συστήματος εισόδου-εξόδου Σένγκεν το επόμενο φθινόπωρο – για το οποίο πολλά εκκρεμή ζητήματα πρέπει να επιλυθούν ακόμη.
«Συνεπώς, προς το παρόν διατηρούμε την εκτίμησή μας για αύξηση κατά +7,2% στην επιβατική κίνηση φέτος σε σύγκριση με το 2023, κάτι, που εάν επιβεβαιωθεί, θα μας οδηγήσει μόλις +1,4% πάνω από τους όγκους πριν από την πανδημία».