Χωρίς … φωτεινό σηματοδότη ο οδικός τουρισμός – Γιατί σταμάτησε η καταγραφή των αφίξεων
Ένα σημαντικό κενό δημιουργείται από φέτος στην αποτύπωση του οδικού τουρισμού στην Ελλάδα, καθώς δεν υφίστανται πλέον επίσημα στατιστικά στοιχεία για τις οδικές αφίξεις στη χώρα. Αιτία είναι η πλήρης ένταξη της Βουλγαρίας στη Ζώνη Σένγκεν από την 1η Ιανουαρίου 2025, γεγονός που επέφερε την κατάργηση των συνοριακών ελέγχων μεταξύ των δύο χωρών – και κατ’ επέκταση, τη διακοπή της συλλογής δεδομένων στα βόρεια σύνορα.
Όπως σημειώνεται από το ερευνητικό ινστιτούτο του ΣΕΤΕ, ΙΝΣΕΤΕ, στο μηνιαίο στατιστικό δελτίο, η απουσία ελέγχων στα σύνορα με τη Βουλγαρία σημαίνει ότι δεν θα είναι πλέον εφικτή η καταγραφή οδικών αφίξεων από την εν λόγω χώρα. Δεδομένου ότι από τα συγκεκριμένα σύνορα προερχόταν το 40–45% των συνολικών οδικών αφίξεων στην Ελλάδα, η χρονοσειρά διακόπτεται συνολικά.
Η εξέλιξη αυτή αφήνει τη χώρα χωρίς επίσημη στατιστική παρακολούθηση ενός ιδιαίτερα κρίσιμου τομέα του τουριστικού προϊόντος, ειδικά για τις περιοχές της Βόρειας Ελλάδας, που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την οδική πρόσβαση ταξιδιωτών, κυρίως από τις γειτονικές βαλκανικές χώρες
Οδικός τουρισμός 2024: 10,4 εκατομμύρια διεθνείς οδικές αφίξεις
Την περίοδο Ιανουαρίου-Δεκεμβρίου 2024 καταγράφηκαν 11,9 εκατ. διεθνείς οδικές αφίξεις, έναντι 10,4 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2023, σημειώνοντας σημαντική αύξηση κατά +1,5 εκατ./+14,4%.
Την εν λόγω περίοδο σημειώθηκε αύξηση από όλες τις γειτονικές χώρες σε σύγκριση με το 2023.
Ειδικότερα, η μεγαλύτερη αύξηση σε απόλυτες διαφορές καταγράφεται από την Βουλγαρία κατά +808 χιλ. /+18,2% καθώς σημειώθηκαν 5,3 εκατ. οδικές αφίξεις. Από την Τουρκία καταγράφηκαν 1,5 εκατ. οδικές αφίξεις με την αύξηση να ανέρχεται σε +346 χιλ./+29,4%. Από την Βόρεια Μακεδονία καταγράφηκαν 3,4 εκατ. οδικές αφίξεις σημειώνοντας αύξηση +292 χιλ./+9,4%. Τέλος, η αύξηση από την Αλβανία ανήλθε σε +62χιλ./+3,6% ενώ καταγράφηκαν 1,8 εκατ. οδικές αφίξεις.
Χωρίς εναλλακτική επί του παρόντος
Προς τον παρόν, όπως φαίνεται, πέραν του ΙΝΣΕΤΕ, δεν υπάρχει κάποια εναλλακτική επίσημη πηγή για την καταγραφή των οδικών αφίξεων. Η κατάσταση αυτή δημιουργεί προβληματισμό στις τοπικές αρχές, τους τουριστικούς φορείς και τις επιχειρήσεις που στηρίζονται στην οδική πρόσβαση, καθώς καθίσταται δυσχερής η παρακολούθηση τάσεων και η αξιολόγηση πολιτικών ή δράσεων προβολής.