Skip to content
Λιγότερο απο 1 λεπτό Διάρκεια άρθρου: Λεπτά

Η Αγιάσος αλλιώτ’κα: Ένα χωριό-πρότυπο βιωματικού τουρισμού

Την Αγιάσο επιλέγει η Marketing Greece σε πρόσφατο  αφιέρωμα της, παρουσιάζοντάς την όχι απλώς ως έναν γραφικό οικισμό της Λέσβου, αλλά ως ένα ζωντανό κύτταρο πολιτισμού, δημιουργίας και συμμετοχικότητας.

Στο blog της, η Marketing Greece μάς ταξιδεύει στην καρδιά του νησιού, στους πρόποδες του Ολύμπου της Λέσβου, εκεί όπου η Αγιάσος, σε υψόμετρο 475 μέτρων και μόλις 26 χιλιόμετρα από τη Μυτιλήνη, ξανασυστήνεται ως ένας αυθεντικός βιωματικός προορισμός, που εμπνέει με το παράδειγμά του.

Η παράδοση… αλλιώτ’κα

Με το ιδιαίτερο μότο «Η παράδοση αλλιωτ’κα», ο τοπικός κοινωνικός φορέας Visit Agiasos, επιχειρεί εδώ και λίγα χρόνια να αναδείξει ξανά την Αγιάσο ως πυρήνα πολιτισμού, δημιουργικότητας και βιωματικού τουρισμού. Πρόκειται για μια αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία, που μέσα από ένα πλέγμα δράσεων γύρω από έξι θεματικούς πυλώνες — Γλώσσα, Ιστορία, Τέχνη, Φύση, Θρησκεία, Φαγητό — φιλοδοξεί να εμπνεύσει και άλλες κοινότητες της Λέσβου (και όχι μόνο) να αναζητήσουν τη δική τους πορεία μέσα από τη σύνδεση του παραδοσιακού με το σύγχρονο.

Στην καρδιά αυτής της προσπάθειας βρίσκεται το χωριό της Αγιάσου. Ένας τόπος με ιστορία αιώνων, καλλιτεχνική παράδοση και ένα σπάνιο πνεύμα κοινωνικής συνοχής. Εδώ, η τοπική χειροτεχνία (υφαντά, κεραμικά, ξυλογλυπτική) συνεχίζει να παράγεται με μεράκι, ενώ η πολιτιστική δραστηριότητα δίνει χώρο τόσο στους ηλικιωμένους όσο και στους νέους. Η Αγιάσος παραμένει, ουσιαστικά, ένα χωριό που ζει και εξελίσσεται μέσα από τους ίδιους τους ανθρώπους του.

Τα «πλακάκια που μιλάνε» – μια έξυπνη πολιτιστική ξενάγηση

Από τις πιο εμπνευσμένες δράσεις του Visit Agiasos είναι τα 26 κεραμικά πλακάκια που έχουν τοποθετηθεί σε κομβικά σημεία του χωριού και λειτουργούν ως σημεία-οδηγοί. Μέσω QR codes, ο επισκέπτης σαρώνει τα πλακάκια και οδηγείται σε μια εναλλακτική διαδρομή μέσα από ιστορίες, εικόνες και πληροφορίες για το παρελθόν και τον πολιτισμό της Αγιάσου. Η δράση «Τα πλακάκια που μιλάνε», υπό την αιγίδα και επιχορήγηση του Υπουργείου Πολιτισμού, συνδέει την παραδοσιακή αισθητική με την ψηφιακή τεχνολογία και προσφέρει μια νέα εμπειρία περιήγησης — όπου το χωριό “μιλά” κυριολεκτικά στον επισκέπτη.

Γιορτή, γαστρονομία και συμμετοχή

Η Αγιάσος, όπως παρουσιάζεται στο blog της Marketing Greece, είναι ένας προορισμός που συνδυάζει πολιτιστικό, γαστρονομικό και περιπατητικό τουρισμό. Η ετήσια Γιορτή του Καστάνου, ένας θεσμός που αναδεικνύει το κάστανο ως σύμβολο της τοπικής παραγωγής και δημιουργικότητας, προσελκύει επισκέπτες από όλη την Ελλάδα. Παράλληλα, η συμμετοχή της κοινότητας στο Lesvos Food Festival ενισχύει την τοπική γαστρονομία, με αναφορές στη μοναστηριακή διατροφή και τη βιωματική μαγειρική.

Η φιλαναγνωσία, τα πολιτιστικά podcasts («Ζωντανό Μουσείο Καστανιώνα»), οι δράσεις σύνδεσης με σχολεία του εξωτερικού (όπως το πρόγραμμα “Ιμτσούνες” με την Αιθιοπία για τις αποκριάτικες μάσκες) αλλά και οι ευρωπαϊκές συνέργειες όπως το πρόγραμμα TrashArt μέσω Erasmus+, αποδεικνύουν ότι η Αγιάσος δεν ζει μόνο για το παρελθόν της — αλλά ανοίγεται στον κόσμο, στη νέα γενιά και στο αύριο.

Ένας προορισμός με ψυχή

Όλα αυτά δεν θα ήταν δυνατά χωρίς τη συμβολή των εθελοντών, την υποστήριξη της τοπικής κοινωνίας, τη συνεργασία με φορείς όπως το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, το Αναγνωστήριο Αγιάσου, το Ίδρυμα Αθηνάς Ι. Μαρτίνου, αλλά και τη στρατηγική αξιοποίηση ευρωπαϊκών και εθνικών προγραμμάτων, όπως το ΕΣΠΑ.

Το γραφείο του Visit Agiasos, στην είσοδο του χωριού, λειτουργεί ως κόμβος ενημέρωσης, φιλοξενίας και κοινότητας — μια ουσιαστική «πύλη» που καλωσορίζει τον επισκέπτη και του δείχνει ότι εδώ, ο τουρισμός είναι ανθρώπινος, βιωματικός και ουσιαστικός.

Το πρωτότυπο άρθρο https://www.tornosnews.gr/mobile/foreis/periferies/74686-h-agiasos-alliot%E2%80%99ka-ena-chorio-protypo-viomatikoy-toyrismoy.html ανήκει στο Tornos News .